اخبار امیدوارکننده از چین برای بازارها

گویا سکان اقتصاد جهان در دست چین است و تحولات اقتصادی آن به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهانی در بهبود اوضاع اقتصاد بین الملل نقش مهمی دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الاهرام» مصر در گزارشی با عنوان «بهبود اوضاع اقتصادی چین و افزایش خوش بینی ها در بازارهای جهان» نوشت، بهبود سیاست کرونایی به افزایش سطح خوش بینی سازمان ها و نهادهای بین المللی در مورد رشد اقتصاد چین کمک کرده است. جشنواره فروش بهاره مصرف داخلی شاهد پویایی بسیاری بود که این موضوع بیانگر بهبودی اقتصاد چین است.

برپایه آخرین داده های اقتصادی چین، شاخص تولیدات صنایع چین رشد داشته و این به معنای پایداری اقتصادی این کشور است. در این زمینه روزنامه آمریکایی «بارونز ویکلی» نوشت همه کلیدهای اقتصادی چین به سمت رشد هدایت شده اند. همچنین موفقیت چین در حفظ قیمت کالاها در سطح پایین، جامعه بین المللی را خرسند کرده است. چین دارای پتاسیل کافی برای ادامه اجرای یک سیاست مالی و پولی فعال و محتاطانه است. شماری از کشورها در سال گذشته شاهد افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی بودند به طوری که شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا دسامبر سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۶.۵ درصدی بود. در منطقه یورو هم شاخص قیمت مصرف کننده با شاهد رشد ۹.۲ درصدی بود. شاخص قیمت مصرف کننده در انگلیس هم رشد ۱۰.۵ درصدی را تجربه کرد.

China-US phase-one trade deal brightens prospect of world economy -  Chinadaily.com.cn

به نوشته روزنامه الاهرام، کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند در سال جاری فعالیت اقتصاد جهان زیر فشار افزایش میانگین تورم رنج خواهد برد. فدرال رزو آمریکا از چندی قبل برای مهار تورم و جلوگیری از رکود اقتصادی تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است.

در حالی که همه بانک های مرکزی کشورهای اروپایی و بانک انگلیس نیز نرخ بهره را به مقدار ۵۰ واحد پایه افزایش داده اند، سطح قیمت ها در چین طی سال گذشته ثابت بوده و شاخص قیمت مصرف کننده در سال ۲۰۲۲ میلادی به نسبت ۲ درصد افزایش یافته است.

در این زمینه معاون بانک توسعه بریکس معتقد است چین پتانسیل کافی برای کمک به اقتصاد جهان برای حمایت بیشتر از فرآیند تعدیل پس از کرونا را دارد. برای مطالعه و قضاوت درباره روند اقتصادی نباید تنها به ماهیت تغییرات کوتاه مدت نگاه کنیم. بلکه باید به روند رشد بلندمدت نیز نگاه کرد زیرا جمعیت چین بیش از ۱.۴ میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی سرانه بیش از ۱۲ هزار دلاری است. همچین آمار تعداد طبقه متوسط این کشور بیش از ۴۰۰ میلیون تن است. این مسائل سبب می شود چین از نظر پتانسیل ها به اقتصادی قدرتمند تبدیل شود.

Xi Says Economy Can Double as China Lays Out Ambitious Plans - Bloomberg

از سوی دیگر چین دارای سیستم صنعتی بسیار زیاد و فراگیری است. این کشور در تولید بیش از ۲۲۰ محصول صنعتی رتبه اول را در جهان دارد. همچنین چین به یک استراتژی توسعه فضای باز و با نشاط پایبند است و سعی دارد یک شبکه تجارت آزاد در سطح بالا را ایجاد کند. این کشور برای ساختن «کمربند و جاده» و توسعه فضایی بازتر با همه طرف‌ ها همکاری می‌کند؛ افزون بر حفظ موقعیت خود به عنوان قوی‌ترین اقتصاد از نظر تجارت کالا طی ۶ سال پی در پی حجم سرمایه‌گذاری خارجی چین به رکوردهای جدیدی رسید که بستر مناسبی را برای توسعه پایدار اقتصادی ایجاد کرد.

در کل اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ در بهبود اقتصاد جهانی نقش مهمی دارد. چین برای تحقق اهداف اصلی قابل انتظار برای رشد اقتصاد جهان بسیار تلاش می کند. این موضوع نقش مهمی در بهبودی اقتصاد جهانی در آینده به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24596

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      به نام خدا با عرض سلام و احترام و تبریک نیمه شعبان اگه زحمتتون نمیشه از آقای بهرامی کارشناستون درخواست داشتم که در مورد گروه «بریکس» چیه؟ عضویت ایران در این گروه در چه مرحله‌ای هست؟ و اینکه مزایای عضویت در این گروه برای ایران چیه؟ توضیحاتی رو در یوتیوب بفرمایند. با تشکر